Sirius Training & Advies is bijna 30 jaar een betrouwbare partner in training, advies, coaching en opleidingstrajecten. Op deze pagina leest u waarom de Sirius aanpak leidt tot de meest tevreden opdrachtgevers en deelnemers en het hoogst mogelijke rendement.
Waarom scoort Sirius zo hoog, waarin is Sirius anders?
Sirius behaalt in de Cedeo-rapportage van opdrachtgevers en deelnemers de hoogste score ‘ooit’: 100%. Hoe het komt dat Sirius deze extreem hoge score behaalt? Waarin is Sirius anders dan anderen en waarom brengen trainingen van Sirius (wel) rendement?
Veel agressietrainingen zijn gebaseerd op een concept dat ontwikkeld is voor een heel andere (standaard) situatie. Namelijk uit onderzoeken uit de jaren ‘80 naar de interactie tussen publiek en politie in een bekeuringssituatie, die uitgaan van (een vorm van) agressief gedrag als startpunt.
Dit leidde tot het beschrijven van drie typen non-coöperatief gedrag die voortkwamen uit de teleurstelling over de bekeuring.
Type A — klagen
Type B — kritiek uiten op beleid en regels
Type C — kritiek op de persoon
Desgevraagd vertel ik de receptioniste van een grote organisatie in de Jeugdzorg dat ik een afspraak heb met haar opleidingscoördinator.
Waarover? Agressietrainingen..
“Oh mijnheer dat hebben we hier een tijdje geleden ook gehad.. zo raar.. komt er een acteur vlak voor je staan, je mag niets zeggen en hij gaat tekeer..
Dat maken we hier nooit mee..”
Dit gedrag manifesteerde zich pas nadat men slecht nieuws had gekregen – u krijgt een bekeuring - en was goed te beïnvloeden met zogenaamde ombuig-strategieën. Een helder en breed toepasbaar concept waar veel mee werd getraind.
Dit trainingsconcept is doorgezet naar allerlei soorten situaties, waarbij het uitgangspunt van specifiek deze situatie lang niet altijd van toepassing is.
40% van onze agressietrainingen komt voort uit elders ontspoorde trainingen.
We zien in onze trainingen dan deelnemers terug met veel weerstand, gevoelens van onveiligheid en voor alle zekerheid komen ze in sportkleding.
Binnen Sirius trainen we al jaren volgens de wetenschappelijke concepten ontwikkeld door experts van het Australisch Instituut voor criminologie; Swanton en Webber. Deze concepten beschrijven niet alleen de drie vormen van agressie, maar ook achtergrondinformatie over de dynamiek, de intenties en verschijningsvorm.
Op basis daarvan zijn een aantal interventies beschreven en verder ontwikkeld langs de systeem- en communicatietheorieën waarbij invloed en beïnvloeden als basis centraal staan. Die interventies worden geoefend in de training met inzet van een acteur; veel rustiger, herkenbaar en toepasbaar.
Een logisch vervolg op deze interventie-aanpak is ons aanbod aan oplossingsgerichte en motiverende gesprekstechnieken.
Daarbij heeft Sirius veel ervaring in verschillende domeinen en is maatwerk per domein ontwikkeld. Vervolgens bereiden trainers én acteurs zich goed voor per organisatie.
Zo zijn trainingen ontstaan die worden ervaren als heel herkenbaar naar de eigen situatie en veilig. Deelnemers voelen de ruimte om te leren, om te experimenteren met gedrag en interventies; de beste manier om te leren met het hoogst mogelijke rendement.